Fotografia szkła z kroplami wody

Tym razem poradnik dość uniwersalny bo sprawdza się w fotografii większości przezroczystych szkieł. Z tym, że zostanie urozmaicony o kilka szczegółów wynikających z konkretnych potrzeb tej sesji, ale po kolei. :oczko:

 

Zacznijmy od wyposażenia, w moim przypadku było to:

  • Nikon D4 z nikkorem 50 1.8
  • Wyzwalacze Yongnuo RF-603C3 II [sztuk dwie] 
  • Statyw z głowicą kulową
  • Lampa Meike speedlight MK900
  • 2x świetlówka 125W
  • stół bezcieniowy
  • 2x softbox [50×70] na statywie 
  • akryl czarny

Co jeszcze może się przydać

  • wężyk spustowy, nie mam bo we wszystkich urwałem kabel po nieudanych sesjach, tak już mam :hihi:

Co chce pokazać na zdjęciu ? Szklaną butelkę z rozpryskującą się na niej wodą. Teoretycznie proste jednak z uwagi na fakt, że poradnik jest przeznaczony dla kompletnych amatorów streszczę o co z grubsza chodzi. A chodzi o to, że szkło jest wyjątkowo niewdzięczne w fotografii bo każda próba świecenia od przodu kończy się fiaskiem i marnymi efektami. No może nie każda bo są różne techniki fotografii szkła ale my zajmiemy się jedną z nich-świecenie z kontry.  Ta technika jest o tyle łatwa, że zrealizować ją może każdy posiadający jakiekolwiek źródło światła [błysk/stałe] i jakiś biały materiał służący za dyfuzor-w moim przypadku biała plexi ale może to być też tło papierowe, tło materiałowe czy zwykła kartka. Przejdźmy do rozstawienia. Tutaj żadnych niespodzianek nie ma, źródło światła ustawiamy z tyłu dyfuzora [nr. 3]  [w moim przypadku Flash-nr. 2]. Pomijając wszystkie inne elementy już możemy wykonać fotografię szkła. Światło z kontry podkreśli krawędzie nie zostawiając refleksów na szkle.

lighting-diagram-1530522793.jpg

Jeśli chodzi o ustawienia lampy jak i aparatu to nie odpowiem na to pytanie-metoda prób i błędów sprawdzi się najlepiej. Mogę jedynie dać kilka wskazówek którymi się kieruję :

  • jeśli chodzi o lampę to jej odległość dostosuj zależnie od efektu jaki chcesz uzyskać. Jeśli lampa będzie blisko, na zdjęciu zobaczysz jasne punkt na środku i ciemniejsze boki. Jeśli lampę oddalisz [co też zrobiłem ja] całe tło będzie równomiernie oświetlone. Polecam użyć też nasadki rozpraszającej i [jeśli lampa daje taką możliwość] ustawić zoom na max [palnik przy samej krawędzi lampy]. Moc lampy dostosuj zależnie od warunków w pomieszczeniu [pamiętaj, że ekspozycją sterujesz zarówno z poziomu aparatu jak i lampy, wyłącz TTl !] 
  • Jeśli zaś chodzi o aparat trzymaj się podstawowych zasad fot. produktowej. 
  1. Jak najniższe iso
  2. Przysłona domknięta na tyle, by obiekt był w całości ostry [chyba, że zależy Ci na małej głębi ostrości]
  3. Fotografuj w RAW
  4. Ekspozycją steruj dobierając czas otwarcia migawki i iso

 

Tutaj przykład zdjęcia wykonanego tak, jak opisałem to powyżej :

DSC_7185.jpg

 

Pójdźmy więc o krok dalej i pobawmy się z wodą. Woda rozpryskuje się bardzo szybko jednak 1/200 sec spokojnie wystarczy bo zamrozimy ją błyskiem. Błysk od tylu będzie w porządku więc nie musimy nic zmieniać ani dokładać, jeden flash wystarczy w zupełności. Do fot. kropli przyda nam się szybki błysk więc skorzystamy z pewnej zależności-im większa moc tym dłuższy czas trwania błysku. W moim przypadku 1/16 mocy daje już w pełni zamrożone krople. 

No dobrze..tylko po co te softboxy [nr. 1]  ? Teoretycznie nie są potrzebne ale butelka której użyłem ma sporo elementów nie[bądź słabo] przepuszczalnych światło. Choćby etykieta czy zakrętka. W takim przypadku nawet równoważąc światło maksymalnie na ile jest to możliwe będzie widoczny efekt sylwetki [silhouette]. Tu pojawia się źródło światła od przodu które pomaga zrównoważyć ciemne elementy z jasnym szkłem. Oczywiście nie muszą to być softboxy ale moim zdaniem fajnie się sprawdzają. Więc podkreślę jeszcze raz-jeśli fotografujesz szkło które nie ma na sobie elementów słabo przepuszczających światło z kontry nie musisz doświetlać go od przodu. 

 

Z grubsza tyle z teorii, teraz praktyka. rozstawienie widoczne na rysunku powyżej, czarny akryl to już moje osobiste widzimisię, na moje oko tak prezentuje się lepiej :oczko:.  Cała trudność fotografii polega na umiejętnym rozpryśnięciu wody na butelce [i przy okazji nie zalania całego pomieszczenia]. Tutaj na pomoc przyszła mi zwykła szklanka. Od razu zaznaczę-nie, nie udało mi się osiągnąć idealnego efektu na jednym zdjęciu. Ta fotografia to sklejka z 4 zdjęć. Zrobimy to w PS czy też darmowym Gimpie, wszystkie zdjęcia mają tą samą ekspozycję i to samo rozstawienie obiektu więc łączenie takich warstw nie stanowi żadnego problemu. 

 

Poniżej parametry i efekt końcowy :good:

Iso 400

1/125 sec

50mm

f14

 

Mały backstage 

20180626_170830.jpg

 

I efekt końcowy:

DSC_7555-Edit.jpg

 


Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

comments-bottom